کد مطلب:314232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:337

مراجعه ی عثمان به امیرمؤمنان در چگونگی آتش قبر و گفتن لولا علی لهلک عثمان
علامه محقق مفتی عباس لكهنوی نوشته است: مردی با در دست داشتن جمجمه ی مرده ای به نزد عثمان رفت گفت: شما می پندارید كه آتش متعرض این استخوان می شود و در قبر دچار عذاب می گردد، در حالی كه من دستم را بر آن می نهم و هیچ احساس گرمی آتش نمی كنم؟

پس عثمان ساكت ماند و كسی را فرستاد تا علی بن ابی طالب علیهماالسلام را به مجلس بیاورد و چون حضرتش وارد شد عثمان در حالی كه میان انبوه اصحابش نشسته بود به آن مرد گفت: مسئله ای را كه گفتی اعاده كن. آن مرد هم مجددا مطلبی را كه گفته بود بازگو كرد، در این موقع عثمان گفت:ای ابوالحسن پاسخ این مرد را بگو.

علی علیه السلام فرمود: گوگرد(یا چیزی كه همانند گوگرد آتش زا بود) با قطعه سنگی بیاورید و هنگامی كه آوردند در برابر آن مرد و دیگر حاضران مجلس با زدن سنگ و مایه آتش زا را به یكدیگر آتش تولید كرد. آن گاه به آن مرد گفت، دستت را بگذار به این سنگ. سپس فرمود: آیا احساس آتش كردی؟ نیز فرمود: دستت را بگذار بر این گوگرد و باز فرمود: آیا احساس گرمی آتش نمودی؟ آن مرد (كه هم آتش را دیده بود و هم احساس گرمی از سنگ و گوگرد نمی كرد) بهت زده و همچنان خاموش ماند.

پس عثمان گفت: لولا علی لهلك عثمان؛ اگر علی نبود عثمان هلاك شده بود. [1] .



[ صفحه 28]




[1] روائح القرآن في فضائل امناء الرحمان، شامل 131 آيه در فضيلت اميرمؤمنان عليه السلام و ائمه معصومين عليهم السلام، چاپ 1278 لكهنو (نقل از علي والخلفاء علامه ي عسكري)؛ زين الفتي في تفسير سورة هل أتي، عاصمي (الغدير، 8 / 214).